2016-03-02

Två recept på Äkta skånsk äggakaga / äggakaka

När nedan inte fungerade så bra fick jag en länk av en tidigare kollega på den här äggakakan från  Skånemejerier
 4 portioner

10 ägg
5 dl vetemjöl
1 l mjölk
1 dl socker
1 tsk salt

Vispa ägg, mjöl, salt och socker till en jämn smet. Tillsätt mjölken. Stek i smör. Putta med en stekspade från kant till mitt tills äggakakan har stannat och fått färg.  Vänd den sedan och stek den gyllenbrun på andra sidan.
Servera med rårörda lingon (färska lingon som blandas med socker) och knaperstekt fläsk.

 

Bad Viola om ett riktigt recept på äggakaga. Receptet jag fick är detta:
1 Portion      

3 ägg      
1,5 dl vispgrädde        
1msk mjöl   
Salt o socker

Serveras med stekt fläsk och lingon.

Då vi är två gjorde jag om det lite och blandade ut vispgrädden med grädde men i övrigt dubblade jag allt. Blir lite som omelett för mig så jag får fortsätta träna ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar